Slaapapneu is een slaapstoornis die gekenmerkt wordt door ongebruikelijke adempauzes of het optreden van verminderde ademhaling. Elke pauze wordt een apneu genoemd. Als je aan slaapapneu lijdt, dan maak je geluiden tijdens de ademhaling: je snurkt. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om slaapapneu te verminderen.

Snurken verminderen met ademhalingsapparaat

Een van de meest voorkomende genezingen is het dragen van een ademhalingsapparaat. Dit apparaat wordt ook wel CPAP genoemd. De ademhalingsapparaten zijn echter vrij onhandig, doordat er een kap om je neus/mond wordt gedaan. Het is hierdoor hinderlijk als je tijdens je slaap veel beweegt en draait.

Het juiste matras kiezen tegen snurken

Studies hebben aangetoond dat traagschuim matrassen helpen bij slaapapneu. Het voordeel van traagschuim matrassen is namelijk dat het schuim zich exact naar de contouren van het lichaam vormt. Dit zorgt ervoor dat de drukpunten worden ontlast en spieren en luchtwegen dus beter openblijven. Dit heeft dus ook een positieve werking op de luchtkanalen, waardoor er beter geademd wordt en de kans op beknelling kleiner. Er is dan automatisch ook minder kans op het ontstaan van een apneu. Laat je daarom altijd goed adviseren bij het kopen van matrassen. Hoewel traagschuim enige verlichting kan bieden, is het geen remedie en er zijn een aantal veranderingen in levensstijl die moeten worden aangebracht om slaapapneu te verminderen.

Verander de slaappositie op je matras

Over het algemeen hebben rugslapers meer last van slaapapneu dan mensen die op hun buik of hun zij slapen. Slaap je zelf vrijwel altijd op je rug? Dan is het aan te raden om je een andere slaappositie aan te leren: bij voorkeur op je zij. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van kussens om je zij goed te ondersteunen. Merk je dat je veel terugdraait naar je favoriete rugpositie? Probeer dan eens de tennisbalremedie. Als je deze vastzet op je rug, dan merk je dat je oncomfortabel ligt. Als je dan op je rug ligt, word je gedwongen om een andere slaappositie aan te nemen.

Verbeterde leefstijl: sporten, sporten, sporten

Overgewicht of obesitas is vaak een belangrijke oorzaak van slaapapneu. Als je denkt dat je overgewicht hebt, dan is het natuurlijk goed om voor de lijn te sporten. Maar ook voor het verminderen van slaapapneu heeft afvallen een positief effect. Extra gewicht kan de luchtwegen vernauwen, er kan namelijk vet opgehoopt worden aan de basis van de tong, waardoor er minder ruimte is om vrij te kunnen ademen. In dit geval kan genoeg sporten in combinatie met een gezond dieet al genoeg effect hebben om slaapapneu te verminderen. Uiteraard is dit een oplossing voor de lange termijn, maar zoals eerder aangegeven is het ook voor je algemene gezondheid de ultieme tip.